Vi har börjat med att prata om positionssystemet. Vi har gjort olika praktiska och gemensamma övningar men vi har även börjat lite smått med att jobba med uppgifter. Att få eleverna att prata så mycket matematik som möjligt under lektionerna är mitt mål. Jag vill höra dom i helklassdiskussioner, jag vill höra hur de samarbetar och hur de därefter kan fokusera och prestera enskilt.
I räknehäftet kommer eleverna varje vecka att få klistra in en planering för veckans lektioner. Som ni ser i den arbetar vi på flera olika sätt under lektionerna, allt för att vi ska lära och förstå matematiken så bra som möjligt.
Eleverna kommer att ha en matteläxa varje vecka. Jag kommer att dela en film med eleverna. I filmen går jag igenom nästa veckas matematiska moment och eleverna får i slutet av filmen en uppgift att lösa. Genom att titta på filmen en eller flera gånger samt lösa uppgiften får eleverna en bra förförståelse om vad som kommer under kommande vecka samr kommer att nå bättre resultat i de matematiska moment vi jobbar med. Vi börjar med dessa filmer så fort eleverna har fått tillgång till Classroom som är ett program på Ipaden som de ännu inte har.
Titta här nedan hur fint vi samarbetar, hur fint vi redan redovisar i våra räknehäftet, hur vi kämpar och inte ger upp för att komma fram till en lösning och hur stolta vi är när vi har löst en klurig uppgift.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar