Idag handlade vårt arbete om att skapa djupare förseelse för innehållet och dela med oss av våra egna lästankar till varandra. Det blev en alldeles perfekt lektion!
Eleverna började med att i fem minuter på egen hand bygga upp en tankekarta kring innehållet i kapitlet. Därefter gjorde vi en tillsammans på tavlan. Vi numrerade sakerna efter vilken ordning man skulle berätta dom för någon som inte läst kapitlet. Eleverna hade stenkoll på innehållet och tillsammans mindes vi nästan allt i kapitlet.
Därefter fick eleverna på egen hand svara på frågan: Vem tror du skruvat av ventilkorken på Mimmis mammas cykel?
Det är en utav huvudfrågorna i boken. Fantastiska tankar delges sedan med varandra och slutligen med klassen.
Eleverna har redan, efter två kapitel, börjat reflektera om vad som kommer hända, anledning till att saker händer m.m. vilket är mitt syfte med upplägget av det här läsprojketet. Jag är sååå glad!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar