Välkommen!

VÄLKOMMEN! Här kan ni följa klassens arbete och få användbar information.

7 september 2016

Bakom masken

Till på måndag har eleverna en svenskaläxa som vi kallar Bakom masken. Det är ett arbete vi gör för att lära oss många nya läsknep. Knep som gör oss till bättre läsare! 

Vi har pratat om att det finns forskare som varje dag jobbar med att försöka förstå hur barn ska bli så bra på att läsa som möjligt. 

Ett första läsknep som vi gått igenom och jobbat med att göra förutsägelser. Alla läsknep som vi går igenom och tränar på skriver vi upp i en tankekarta. Förutsägelser gör man genom att försöka lista ut vad en text eller bok kommer att handla om innan man ens börjat läsa. Man kan göra det genom att t.ex. titta på bilder, läsa titlar eller rubriker. 

Bakom masken är en skönlitterär bok som vi kommer att läsa gemensamt i klassen. Eleverna kommer få lite olika typer av läxa. Till måndag ska eleverna läsa den andra kapitlet för sin iPad och dela sin läsning med mig. 


Vi har tränat i skolan att läsa för Ipaden och lägga upp filmen på Classroom. 

Vi har redan läst och pratat om kapitel 1 och 2 i skolan. Vi arberetar förberedande med varje kapitel i skolan. Jag läser alla kapitel och eleverna läser hemma. Efter man har gjort sin läxa så jobbar vi med att dela våra tankar och lärdomar av läsningen. 


Tänk så mycket man kan lista ut om vad en bok ska handla om bara genom titta på vad kapitlen i boken heter.

Vi har redan hunnit prata om flera läsknep. Att göra inferenser d.v.s. att med hjälp av ledtrådar försöka lista ut saker som inte står i texten. Det här är eleverna duktiga på. Det som är bra med den här boken är att ledtrådar till en början är markerade med ett förstoringsglas i texten. Detta för att göra eleverna uppmärksamma på att det går att lista ut något som inte står nu. 


Även viktiga betydelsebärande ord är markerade med gult. Dessa pratar vi om i skolan och antingen genom att visa med kroppen vad ordet betyder, genom att ge ett exempel som förklarar vad ordet betyder eller genom att rita ordet förklarar vi orden för varandra. 

En sista markering i texten är en stoppande hand. Den här handen berättar för läsaren att man ska pausa och tänka efter. Lästipset är att försöka skapa en egen tanke eller egen inre bild. Idag fick eleverna illustrera sina inre bilder ifrån min läsning av kapitel 2. Tänk att de inte bilderna kan vara så olika men ändå så rätta! 


Uppgiften till på måndag har elever på Classroom och det ser ut så här när de går in. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar