Välkommen!

VÄLKOMMEN! Här kan ni följa klassens arbete och få användbar information.

17 augusti 2016

Äntligen är det dags...

Jag hoppas att ni alla har haft en riktigt skön sommar och att vädret har passat er! Nu är jag laddad för en termin med er alla! Jag längtar efter att få lära känna er och arbeta tillsammans med er. Vi ska göra något riktigt bra tillsammans och har mycket spännande framför oss. 

Här medan följer skriftlig information till er föräldrar. Eleverna har redan hört allt detta i skolan idag men prata gärna om informationen tillsammans. Kanske eleverna kan förtydliga om det är något som känns oklart. En nyhet för eleverna är skoldagens längd. Eleverna kommer att gå i skolan 8.00-14.00. Från och med vecka 35 är måndagarna förlängda till 15.10 då eleverna kommer att vara med i ett projekt i kommunen som kallas ”Aktivitet förebygger”. Mer information kring detta hittar ni på ett separat papper som eleverna har fått med sig hem idag. Ni hittar även terminstiderna i elevernas väska. 

Eleverna har med sig ett kontaktkort hem. Det ska fyllas i med kontaktuppgifter till båda vårdnadshavarna och lämnas tillbaka till skolan så fort som möjligt. Det är viktigt så att vi kan kontakta er om det händer något. Jag har startat en blogg för klassen. Där kan ni följa vårt arbete i skolan samt ta del av information. Ni hittar bloggen på adressen: www.fridasklass.blogspot.se 

Igår var ni här och hämtade elevernas iPad. Den ska tas med laddad till skolan varje dag. Det är nytt för alla elever med en egen iPad. Vi kommer succesivt öka användandet av den och hjälpas åt att använda detta fantastiska hjälpmedel på bästa sätt. Eleverna kommer att ha stora nytta av sina iPads. 

Varje måndag kommer eleverna att få en veckoplanering av mig. Den hittar ni på bloggen och på ”Classroom” på elevernas iPad. Eleverna behöver till en början stöd och hjälp, både från mig och er, för att hitta fungerande rutiner för att så småningom bli självständiga i sitt ansvarstagande. Jag strävar efter att ha ett så fast läxschema som möjligt, men det kan självklart förekomma ändringar i läxschemat, men då meddelas dessa. 

Jag har skickat med eleverna klassens schema hem idag. Eleverna kommer att ha samma lärare i idrott, musik och slöjd som tidigare. Förutom mig kommer eleverna att träffa Sara Björck, Maja Hedlund och John Engsvik i klassrummet. Sara kommer undervisa i engelska, Maja i NO och John kommer att undervisa i teknik och bild. Övriga teoretiska ämnen är jag ansvarig för. Alla dessa lärare kommer att presentera sig och sitt ämne under det första föräldramötet. Datum för föräldramöte kommer inom kort. 

Om ert barn blir sjukt eller behöver vara ledig av någon anledning anmäler ni detta i ”Skola 24” precis som ni gjorde under förra terminen antingen på internet, i appen eller genom att ringa 0515-86958. Är det någon som inte kan logga in och anmäla frånvaro måste ni säga till så ordnar vi det. Det är viktigt att ni frånvaroanmäler era barn innan 7.45. Det bli så oroligt för mig och resten av klassen om det saknas någon utan anledning på morgonen. 

Jag tycker att det känns jättehärligt att vara igång igen. Jag vet att vi har en bra termin framför oss. Jag har hört mycket positivt om eleverna och ser verkligen fram emot att få vara en del av deras utveckling. Nästa vecka drar vi igång med läxor och på måndag får eleverna sin första veckoplanering av mig. Som alltid så här i skolstarten överöser vi er med information. Är det något som är oklart eller något som jag skulle kunna ha nytta av att veta om era barn så hör av er. 

Jag ser verkligen fram emot att jobba mer era barn! 
Hälsningar från Frida 
frida.andersson@eslov.se 
www.fridasklass.blogspot.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar