Välkommen!

VÄLKOMMEN! Här kan ni följa klassens arbete och få användbar information.

14 oktober 2016

Engelska vecka 42

Nu har vi jobbat tillsammans på engelskan i 8 veckor. Så mycket vi lärt oss tillsammans. Varje vecka har vi jobbat med att lära oss många nya ord. Vi har tränat dels genom olika warm-ups, en kort introduktion varje lektion där vi samtalar 2 och 2 om en bild. De första tillfällena så pratade vi mycket om färger och antal på bilderna men efterhand som veckorna gått och ni har fått ett större och större engelskt ordförråd så har samtalen blivit rikare. 

Det är just ordförrådet som vi fokuserar mycket på så här i början. För att kunna tala, förstå och skriva engelska så måste ni har ord. Orden tränar vi i skolan men ni tränar också hemma varje vecka. Antingen på Magic eller på glosor.eu. Några barn har valt att göra skärmdump på ipaden på måndagen när vi går igenom orden, allt för att inte glömma att träna. Ni har också varit duktiga på att komma och fråga mig om hjälp när ni inte fått er inloggning fungerat. Frågar man i god tid så kan jag hjälpa er så att allt fungerar.  Bra att ni själv tar ansvar för er inlärning.

Jag uppskattar att ni föräldrar hört av er till mig när ni haft någon fråga eller fundering. Inloggningen till Magic fungerar fortfarande inte helt optimalt för alla och då är jag glad att jag kan vara support hemifrån. Vi har lyckats varje gång.

I slutet av varje vecka så har vi gjort ett glosprovpå ipaden för att se hur många ord som ni lärt er under veckan. Ni loggar in på en särskild provinloggning som jag sedan kan rätta direkt online. 



Resultatet av provet skriver jag ut och ni får klistra in i er glosbok. Glosboken har därefter skickats hem  varje vecka för underskrift av er föräldrar. Det har varit sisådär med att komma ihåg att få med boken tillbaka till skolan så jag kommer fortsättningsvis inte att skicka hem varje vecka, utan en gång i månaden.

 

Nytt för vecka 42 är att det kommer att erbjudas två olika glosprov i skolan. Ett prov kommer att se ut precis som tidigare veckor, ordet kommer upp på svenska och ni får 6 olika alternativ på engelska. Ni kryssar i vilket ord som är rätt. Om ni väljer den här typen av prov så ska ni öva på 12 ord.



Det nya provet som man kan välja from. Nästa vecka innebär att man får upp ordet på svenska liksom tidigare, men ni får inte upp några alternativ utan ska stava ordet själv. Om ni väljer den här typen av prov så ska ni öva på 7 ord.

Ni väljer själv vilket prov just du vill göra för just den veckan. Man kan välja olika typer av prov varje vecka, en vecka att stava och veckan därpå prov med alternativ.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar